Konkurs „Historia i Życie” - laureaci ze Śremu i Lipna (foto)

Dnia 9 września zakończyła się VI edycja ogólnopolskiego konkursu historycznego „Historia i Życie”. Fundacja Wiedza i Praktyka nagrodziła 8 licealistów oraz 5 nauczycieli historii.

Temat szóstej edycji konkursu „PRACE I DNIE – praca jako zawód i powołanie w doświadczeniach pokoleń” miał wywołać zainteresowanie młodzieży pracą jako jednym z najistotniejszych czynników w dziejach zarówno wielkich, jak i małych społeczności. Tytuł konkursu, zaczerpnięty z epoki starożytnej, przywołuje pojęcie pracy codziennej, która kształtuje porządek świata i życie każdej rodziny.

Uczestnicy konkursu mieli do wyboru jeden sześciu tematów:

1.            Praca w dziejach mojej rodziny i społeczności lokalnej.
2.            Czy praca łączy, czy dzieli ludzi?
3.            Praca w służbie idei.
4.            Awans społeczny a wykształcenie i praca.
5.            Praca: wolność czy zniewolenie?
6.            Emigracja zarobkowa.

Na konkurs wpłynęło 120 prac autorstwa 144 uczniów z 37 miejscowości z 39 szkół. Przeważały prace przygotowywane indywidualnie (98 prac), ale część uczestników wybrała formę opracowań zespołowych (dopuszczonych przez regulamin): pracowały razem dwie osoby (10 prac), trzy osoby (10 prac), a nawet cztery osoby (2 prace). Wśród uczestników więcej było dziewcząt (111, tj. 77%) niż chłopców (33, tj. 23%).

Największym zainteresowaniem cieszył się temat dot. emigracji zarobkowej (51 prac). W dalszej kolejności uplasowały się: Temat 5. – Praca: wolność czy zniewolenie? (18 prac), Temat 3. - Praca w służbie idei (15 prac), Temat 1. – Praca w dziejach mojej rodziny i społeczności lokalnej (14 prac), Temat 2. – Czy praca łączy, czy dzieli ludzi? (11 prac), wreszcie Temat 4. – Awans społeczny a wykształcenie i praca (8 prac). Trzech prac nie dało się przyporządkować do żadnego tematu.

Przyznano 5 nagród indywidualnych i jedną zbiorową. Oto nazwiska laureatów:

Anna Kulikowska – za pracę pt. Emigracja zarobkowa oczami dziecka;
Patryk Kurpierz – za pracę pt. Praca w dziejach mojej rodziny;
Dominika Wybult – za pracę pt. Praca w dziejach mojej rodziny i społeczności lokalnej. Studium przypadków dotyczących zawodu w rodzinie Strasser. Wszystkie te trzy osoby są uczniami Publicznego Liceum Ogólnokształcącego nr 3 im. Marii Skłodowskiej-Curie w Opolu.
Joanna Rudzka, uczennica Liceum Ogólnokształcącego Zespołu Szkół nr 1 w Lipnie – za pracę pt. Emigracja zarobkowa.
Dominika Zawacka, uczennica Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Kazimierza Jagiellończyka w Łasinie – za pracę pt. Praca w dziejach mojej rodziny i społeczności lokalnej.

Agnieszka Klupś, Damaris Pośpiech, Robert Kukowiecki, uczniowie Zespołu Szkół Ekonomicznych im. Cyryla Ratajskiego w Śremie – za wspólną pracę pt. Misje w życiu naszych znajomych i w najbliższym otoczeniu.

Jury doceniło 5 nauczycieli, którzy odnieśli sukces wraz ze swymi uczniami i otrzymali dyplomy oraz nagrody finansowe.

Anita Błąkała – nauczycielka Zespołu Szkół Ekonomicznych im. Cyryla Ratajskiego w Śremie.
Ilona Herzberg – nauczycielka Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Kazimierza Jagiellończyka w Łasinie.
Anna Kozioł – nauczycielka I Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Łukowie.
Joanna Kleemann – nauczycielka Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 ELEKTRYK w Nowej Soli.
Maciej Skoczylas – nauczyciel Publicznego Liceum Ogólnokształcącego nr III  z oddziałami dwujęzycznymi im. Marii Skłodowskiej-Curie w Opolu.

Konkurs „Historia i Życie” ma na celu skierowanie uwagi młodzieży na różnorodność narodową i kulturową, jaka towarzyszy od wieków kształtowaniu się naszej tożsamości. Patronat honorowy nad ostatnią edycją konkursu objęli prof. Władysław Bartoszewski oraz Minister Edukacji Narodowej Pani Katarzyna Hall. Patronat naukowy nad konkursem objął Instytut Historii Uniwersytetu w Białymstoku. Konkurs był adresowany do uczniów liceów, toteż wiek uczestników wahał się od 16 do 19 lat (z przewagą siedemnastolatków, uczniów klas I i II). Pod względem formy standardem jest zapis elektroniczny (płyta CD uzupełniona wydrukiem); spełnienie tego wymogu regulaminu nie stanowi już dla uczniów żadnego problemu.